Groen schoolplein
Ze krijgen de nodige vitamine binnen, bewegen en worden gestimuleerd tot ontdekken, creatiever te worden en meer samen te doen. Groene schoolpleinen brengen een positiever beeld ook bij de ouders en leerkrachten. En vanuit ons vak als hoveniers willen wij ‘natuurlijk’ meewerken aan een mooie en groene toekomst voor onze kinderen. Zo leren ze spelender wijs steeds nieuwe dingen ontdekken als insecten, bloemen, planten en fruit. Ook hoe ze de tuin van de school kunnen onderhouden of het fruit kunnen plukken op het goede moment in het jaar. De ritmes van de seizoenen, licht en donker, warm en koud, nat en droog. Zo denken wij graag mee met de toekomst
- Goed voor de ontwikkeling
- Ontdekken en leren
- Gezonde omgeving
- Vergroot de biodiversiteit
Whitepaper
Vul het formulier in en ontvang onze uitgebreide whitepaper
Een betrokken aanpak
Wij staan ervoor om kinderen en ouders ook juist te betrekken in de processen. In het onderhouden en meebouwen aan bijvoorbeeld een eetbare tuin of het bouwen van insectenhotels. En ze vooral kind te kunnen laten zijn. Spelen en leren in het groen! Er is niks mooiers. Vanuit deze gedachte werken wij met een concept dat gebaseerd is op tien belangrijke pijlers. Door die basis wordt het terrein ingedeeld in verschillende onderdelen en voor verschillende leeftijden en klassen. Zo wordt sport, spel, leren, ontdekken, proeven, beleven en ervaren op een natuurlijke manier onderwezen.
Mogelijkheden en ideevorming
Groene schoolpleinen bieden tal van opties en mogelijkheden om kinderen een mooi aanbod aan lesmateriaal te bieden. In de buitenlucht les krijgen en nieuwe vormen aan het lesprogramma toevoegen. Een uitgelezen kans om het schoolplein te vergroenen. Er zijn allerlei werkvormen te bedenken voor rekenen, taal, natuur, aardijkskunde en milieulessen. Het onderhouden van het groen is daarbij een belangrijke natuurlijke manier om te leren omgaan en behouden van natuur.
Het zelf bijhouden en bijvoorbeeld water geven en snoeien van groente en fruit draagt eraan bij dat ze voor nu en in de toekomst gezonder zullen eten. Als ze opgroeien met de natuur, zelf ervaren wat en hoe groenten groeien zullen ze een betere band ontwikkelen en gezonder leven. Met een steeds veranderend klimaat wordt de roep om te vergroenen steeds luider. Hoe gaan we om met water, kunnen we het opvangen en hergebruiken.
Waterelementen toepassen op het schoolplein zorgt voor een nieuw thema in de ‘buitencatagorie.’ Sproeien en watergeven van groente en fruit in de schoolmoestuin, bufferen en speel mogelijkheden vergroten met bijvoorbeeld een wadi, of water pompen. Kinderen leren hier samenwerken, zorgdragen en raken meer betrokken bij elkaar, de gewassen, bloemen, planten en dieren.
Onze "BOS" methode
Als basis voor een groen en gezond schoolplein kunnen we een aantal onderdelen benoemen die onlosmakelijk met elkaar en de kinderen verbonden zijn. Tal van studies wijzen erop dat groen en sport/spel goed samen gaan en belangrijk zijn voor het stimuleren van de schoolprestaties.
Van concentratie naar enthousiasme en het vergroten van de creativiteit en het plezier. Kunnen we kinderen zo aanzetten tot een ander klimaat? Wij denken van wel. Hiernaast zijn onze pijlers benoemd die voor een gezonde basis staan voor de inrichting van een groen/blauw schoolplein.
Op deze thema’s zijn onze pleinen ingericht:
Ontdek en leer
Speel en spel
Voel en beleef
Proef en groei
Kruip en sluip door
Beweeg en doe
Maak en verzin
Leef en klimaat
Inheemse biodiversiteit
Relax en geniet